Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Afvallen tips

afvallen-tips

Er komen steeds meer mensen met overgewicht en zelfs ernstig overgewicht is de laatste jaren toegenomen. In 2010 is onder volwassenen de laatste 30 jaar het overgewicht toegenomen met 50%. Van de mannen had 50% en van de vrouwen had 40% in 2010 overgewicht.
Gelukkig is er aan de andere kant de laatste tijd steeds meer bewustwording omtrent onze voeding.
Uit onderzoek is gebleken dat ruim 7 miljoen mensen in Nederland wil afvallen. De voornemens zijn er dus wel, maar de meeste mensen weten niet waar ze moeten beginnen. Hieronder een aantal tips om gezonder te leven en af te vallen.

1. Eet meer groente

We eten vaak teveel en de verkeerde dingen. Groente bevat weinig calorieën en wel veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft, het is dus tijd voor wat meer groentes in plaats van ongezonde snacks.
Neem in plaats van snacks bijvoorbeeld eens wat wortels of een stuk komkommer en zorg er voor dat bij het avondeten de helft van je bord uit groentes bestaat, scheelt een hoop calorieën. Bijkomend voordeel is dat groente je bloedsuikerspiegel een stuk stabieler houdt dan al die ongezonde snacks, veel snoepen doet dus verlangen naar meer snoep. Na een aantal dagen of weken zal je dus steeds minder behoefte hebben aan zoetigheid en begint je nieuwe groente ‘snack’ gedrag te wennen.
komk

2. Meten is weten

Ook gezonde voeding zoals noten en avocado’s kunnen dik maken. Neem er dus niet teveel van! Een handje noten per dag is voldoende! Werk dus niet 5x per dag een bak nootjes naar binnen want dan zal je niet gauw afvallen!
walnuts-498095_1280

3. Gezond eten – goed kauwen

Om af te vallen is het belangrijk om gezond te eten. Het is belangrijker wat en hoe je eet dan hoeveel je eet. Door op de juiste manier te eten en te kiezen voor de juiste producten zit je sneller vol en heb je niet meer de behoefte om 2x warm eten op te scheppen. Erg belangrijk hierbij is dat je kleine hapjes moet nemen en erg vaak moet kauwen, eigenlijk wel minstens 30x per hapje. Dit is misschien niet (direct) haalbaar, maar als je normaal 5x kauwt probeer het dan nu eens 10x.

4. Drink meer water

Door meer water te drinken voorkom je de neiging om teveel te eten.
De hersenen kunnen het verschil tussen honger en dorst namelijk niet onderscheiden, zorg er dus voor dat je voldoende drinkt. Ook werkt je stofwisseling beter als je voldoende water drinkt omdat het lichaam simpelweg niet goed kan functioneren zonder water.

water

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

Heb jij nog een tip die je graag wilt delen? Laat het weten in een comment onderaan mijn site.

chanoe

Lees ook;
tips om gezonder te eten
gezonder eten in 4 stappen
Mind – hoe bereik ik mijn doel?
waarom sole drinken?
magnesiumtekort symptomen
zechsal magnesiumolie ervaringen