Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Colourful food; varieer voor gezondheid

gratisfoto

Colourful food; varieer voor gezondheid

De kleur, geur en smaak van groente en fruit wordt voor een groot deel bepaald door fytochemicaliën. Fytochemicaliën komen voor in plantaardige voedingsmiddelen en hebben veel gezondheidsvoordelen. Fytochemicaliën zijn onderverdeeld in verschillende categorieën waaronder carotenoïden. Carotenoïden zijn ook weer onderverdeeld in categorieën waaronder lycopeen en betacaroteen.
Veel mensen hebben wel gehoord van het groene chlorofyl wat bijvoorbeeld in spirulina en chlorella zit en van oranje betacaroteen. Maar weet je ook waar rood, wit en paars/blauw voor stofjes bevat en waar dit goed voor is? Dat kan je hieronder lezen.

Rood

Lycopeen zit bijvoorbeeld in roze grapefruit, tomaat en watermeloen. Lycopeen wordt het beste opgenomen als je er ook vet bij inneemt omdat het in vet oplost. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan en volgens deze onderzoeken zou lycopeen kunnen helpen om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Lycopeen zou ook tegen veel andere dingen kunnen helpen omdat het een krachtige antioxidant is die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen.

Blauw/Paars

Anthocyaninen in bramen, bosbessen en kersen werken ook als antioxidant. Omdat deze antioxidant net als andere antioxidanten het lichaam beschermt tegen vrije radicalen kan je bij voldoende inname het lichaam goed beschermen en de kans op ziektes verminderen.

Groen

Chlorofyl zorgt voor de groene kleur in onder andere spirulina en chlorella. Chlorofyl zit ook in veel groentes zoals spinazie en broccoli. Chlorofyl schijnt het lichaam te reinigen, het immuunsysteem te stimuleren en energie te geven. Chlorofyl schijnt zich te binden aan schadelijke stoffen en deze uit het lichaam te verwijderen.
Bron.

Oranje

Betacaroteen zit bijvoorbeeld in wortels en zoete aardappel en wordt omgezet in vitamine A, deze omzetting schijnt niet zo makkelijk te gaan, er wordt ongeveer tussen 1/6e en 1/12e deel omgezet naar vitamine A. Het voordeel van betacaroteen is dat het in de lever wordt opgeslagen en naar behoefte wordt omgezet naar vitamine A. Betacaroteen zorgt voor een mooie en egale verkleuring van de huid. Het is ook een sterke antioxidant die het lichaam en de huid beschermt. Bij het omzetten van betacaroteen naar vitamine A wordt er wel uitgegaan dat er maar 1/12e wordt omgezet. In 100 gram wortels zit 8000 microgram betacaroteen en je hebt per dag volgens vitamine info ongeveer 700-900 microgram vitamine A nodig per dag. Als je uitgaat van 900 microgram vitamine A per dag heb je daar 10800 microgram betacaroteen voor nodig, dat is dus 135 gram wortels per dag. Volgens sommige bronnen is de omzetting zelfs maar 1/15e dan heb je ongeveer 170 gram wortels nodig per dag.

Let op; gebruik niet teveel antioxidanten zoals in supplementen, in te hoge concentraties schijnt het nadelig te kunnen werken.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Lees ook eens;
Vitaminesupplementen nuttig?
Vetten ongezond of juist vet gezond?
Magnesium badvlokken
Magnesiumtekort symptomen
Zechsal magnesium olie ervaringen