Tags

, , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketten lezen; hoe doe je dat?

etiketten-lezen

Etiket; Nutella. Hoofdingrediënt is suiker zoals je kunt lezen!

Etiketten lezen; wat is belangrijk?

Staar je je vaak suf op etiketten in de supermarkt en heb je geen idee waar je op moet letten om een verantwoorde keuze te maken? Ik zal je op weg helpen, de meeste mensen zullen denken dat je het hele etiket moet lezen en dat vooral de voedingswaarde tabel belangrijk is. Dit is echter niet waar, vroeger toen ik nog bijna niks over voeding wist en nog dacht dat alle vetten dik maakten las ik alleen bij de voedingswaarde hoeveel vet er in zat. Wat eigenlijk veel belangrijker is zijn de precieze ingrediënten, alleen dan kan je oordelen over of het gezonde ‘suikers’ of ‘vetten’ zijn.

etiketten-lezen

Etiketten lezen; belangrijkste regel

Hierboven het etiket van Kerriesoep en het eerste wat mij opvalt is hoeveel ingrediënten er opstaan. Over het algemeen geldt hoe korter de ingrediëntenlijst hoe puurder en gezonder het product is. Natuurlijk nu niet bij de snoep schappen gaan staan en je zak lolly’s kopen omdat er maar een paar ingrediënten op staan, want als hoofdingrediënt vind je vaak suiker ;). De regel is dus kies voor een etiket met weinig ingrediënten.

Etiketten lezen; wat moet ik vermijden?

Deze bovenstaande regel is erg belangrijk maar nog belangrijker is wat die ingrediënten zijn, de volgende ingrediënten probeer ik altijd te vermijden.
Suiker, ook alles wat eindigt op -stroop is suiker, en alles wat eindigt op –ose ook. Dus saccharose, fructose, glucose, dextrose etc. Staat suiker nou op de laatste plaats dan is het minder erg dan wanneer de eerste drie ingrediënten suiker, glucose en dextrose zijn. Het ingrediënt wat als eerste genoemd wordt komt namelijk het meeste voor in het product.

Etiketten lezen; e nummers

Vermijd ook zoveel mogelijk de e-nummers, deze kunnen ook onder hun volledige naam worden vermeld E621 is bijvoorbeeld mononatriumglutamaat.
Download de e-nummer app en kom er achter welke e-nummers je absoluut moet vermijden en welke als veilig bekend staan! Vermijd sowieso de smaakversterkers E600-E699 de meesten hier van zijn zeer schadelijk. Lees binnenkort ook mijn artikel over schuilnamen voor smaakversterkers.
Vermijd ook de zoetstoffen E950 tm E999 vooral aspartaam moet je alert op zijn en vermijden.

Etiketten lezen – transvet

Wat ook belangrijk is, is het vermijden van transvet. Transvet is zeer schadelijk en kan onder andere obesitas, hart- en vaatziektes en diabetes en nog veel meer gezondheidsproblemen veroorzaken.
Als je natuurlijke vetten consumeert, is de helft verteerd na 18 dagen. Als je transvet consumeert, duurt het 51 dagen voordat de helft is verteerd!
Let op het etiket want transvet wordt vermeld onder verschillende namen.
Namen voor transvet; margarine, gedeeltelijk gehard vet, gehard vet, geharde olie, gedeeltelijk geharde olie, gehydrogeneerd vet, gehydrogeneerde olie.

Kies voor biologisch. Biologisch bevat meer gezonde stofjes omdat het meer tijd heeft gehad om te groeien, ook bevat het minder bestrijdingsmiddelen wat erg schadelijk is voor je lichaam en het milieu.

Etiketten lezen – Regels voor een (zo) verantwoord mogelijke keus
1. Kort etiket
2. Geen smaakversterkers mogen er in zitten
3. Geen zoetstoffen die schadelijk zijn (bijna alle zoetstof is schadelijk)
4. Geen transvet
5. Kies biologisch!

De meeste voorverpakte artikelen zijn niet zo verantwoord, heb je niet zoveel zin om in de supermarkt etiketten te lezen kijk dan eens bij mijn artikel over verantwoorde sausjes, ik heb ook nog geschreven over gezonde crackers en Ongezond VS Gezonder waarin ik 2 producten in dezelfde categorie vergelijk; wat is de beste pindakaas? wat is de gezondste boter en crackers?
Alle artikelen waar ik producten vergelijk vind je hier.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Lees ook eens;
Tips om gezonder te eten
E nummers schadelijk
Suikervervangers slecht?
Suiker vervangen door kokosbloesemsuiker