Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Fytinezuur in noten en zaden

fytinezuur-in-noten-en-zaden

Fytinezuur in noten en zaden

Fytinezuur bindt zich aan mineralen en daarom kan het de opname van ijzer, zink, mangaan en calcium verminderen en dit kan leiden tot mineraaltekorten. (1).
Fytinezuur zit onder andere in noten, zaden, granen, haver(mout), lijnzaad, sesamzaad en nog veel meer producten. De hele lijst kan je hier vinden.
Fytinezuur komt vooral voor in het omhulsel (vliesje) van granen, noten en bonen.
Bij bewerkte producten zoals wit brood zit er dus weinig tot geen fytinezuur in, maar daarom is wit brood niet gezonder dan volkoren brood.
Wit brood bevat namelijk eigenlijk helemaal geen voedingstoffen dus als je brood eet kan je beter kiezen voor biologisch volkoren of zuurdesembrood, lees wel altijd even het etiket of bak gewoon lekker thuis je eigen brood.

Maar wat is fytinezuur eigenlijk precies?

Fytinezuur is een vorm waarin planten fosfor opslaan en ook een anti-nutriënt.
Fytinezuur voorkomt dat het zaadje voortijdig ontkiemt en zorgt er voor dat dit ontkiemen alleen kan gebeuren onder de juiste omstandigheden.

Fytinezuur afbreken door fytase

Om fytinezuur af te breken heb je fytase nodig. Dit is een enzym. Fytase is vaak al aanwezig in granen met een hoog fytinezuur gehalte, maar soms bevat het niet voldoende fytase. Om fytinezuur af te breken kan je voeding die fytinezuur bevat een nachtje weken, in water met iets zuurs zoals een scheutje azijn of citroensap.
Weken kan een hoop van de fytinezuur verminderen maar hierdoor kan je ook mineralen en andere goede stoffen verliezen. (3)

Fytinezuur – Anti-nutriënt

Fytinezuur is een anti-nutriënt. Anti-nutriënten zijn verdedigingsstoffen in planten die ervoor zorgen dat ze niet worden opgegeten. Deze stoffen zijn slecht verteerbaar en beschermen de plant dus tegen insecten.
Fytinezuur heeft niet alleen nadelen, als je een heel klein beetje fytinezuur binnenkrijgt kan fytinezuur ook voordelen hebben. Fytinezuur kan namelijk in ons lichaam werken als antioxidant en schijnt ook toxische stoffen te binden en onze witte bloedcellen te activeren. (4, 5)

Mag ik (bijna) geen fytinezuur meer eten?

Zoals al eerder gezegd kan fytinezuur in een kleine hoeveelheid ook voordelen hebben. Het probleem is alleen dat veel Nederlanders de hele dag bijna alleen maar brood eten. Als je dus 10 tarwe boterhammen per dag eet krijg je nogal wat fytinezuur binnen, is het maar 1 broodje dan valt het wel mee. Neem dus gewoon niet teveel producten met fytinezuur, eigenlijk met alles draait het hiermee ook om de balans.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Lees ook eens;
Gluten en tarwe; een gevaar voor de gezondheid?
Waarom geen tarwe?
Wat is nu eigenlijk gezond eten?
Vitaminesupplementen nuttig?