Gezond snacken met groentefrietjes met knoflooksaus

groente-uit-de-oven

Als je gezond wil eten betekent dat zeker niet dat je veroordeeld bent tot saai eten. Als je zin hebt in wat lekkers, maak er dan gewoon zelf een gezonde versie van!
Zo heb ik vandaag een heerlijke, en door alle kleuren ook nog supermooie, versie van patat gemaakt van drie verschillende groenten. Ik heb pastinaak, zoete aardappels en wortels gebruikt, maar het kan ook met andere harde groenten, zoals knolselderij en pompoen.

Voor bij de groentefrietjes heb ik een knoflooksaus gemaakt die door de zijden tofu heerlijk romig is. Maar je kunt de frietjes natuurlijk ook serveren met een andere dip naar keuze. Wat dacht je bijvoorbeeld van zelfgemaakte guacamole of hummus?

groentefriet-uit-de-oven

Recept voor groentefrietjes met knoflooksaus van zijden tofu (vegan, glutenvrij)

Voor de groentefrietjes heb je nodig:
– 2 pastinaken
– 2 kleine zoete aardappels (of 1 grote)
– 2 wortels (ik had regenboogwortels, een gele en een paarse)
– een handje takjes verse tijm
– 2 eetlepels kokosolie
Keltisch zeezout

En voor de knoflooksaus:
– 300 gram zijden tofu (o.a. te koop bij toko’s en Aziatische supermarkten)
– 2 tenen knoflook
– 1 theelepel azijn of citroensap
– Keltisch zeezout
– peper

Was de groenten en snij er frietjes van (laat de schil eraan). Verdeel de frietjes over een bakblik. Zorg ervoor dat de frietjes los liggen en elkaar niet overlappen, anders bakken ze niet goed. Als je oven en bakblik niet zo groot zijn (zoals bij mij het geval is), bak de frietjes dan in twee ladingen. Smelt de kokosolie en verdeel die goed over de frietjes. Haal de blaadjes van de takjes tijm en verdeel die ook over de frietjes.
Bak de frietjes ongeveer 30 minuten op 200 graden, tot ze mooi goudbruin zijn.
Schep de frietjes halverwege een keer om. Strooi er na het bakken wat Keltisch zeezout over.

Voor de knoflooksaus giet je de zijden tofu goed af en doe je deze daarna met de knoflook, het azijn of citroensap en zout en peper naar smaak in de keukenmachine. Even goed door elkaar mixen en je knoflooksaus is klaar. Als je daar tijd voor hebt, is het lekker om de knoflooksaus wat eerder te maken, dan kunnen de smaken er goed intrekken en wordt het nog lekkerder!

In plaats van de verse tijm op de frietjes kun je natuurlijk ook kiezen voor andere kruiden. Gebruik bijvoorbeeld verse of gedroogde rozemarijn, of paprikapoeder. Of probeer eens een combinatie van verschillende kruiden!

groentefriet-gezonde-snack

Wil je meer van mijn recepten maken? Kijk dan eens op www.hetgrotegroenegeluk.nl

Wil je op de hoogte blijven van divinevitalityy? Volg divinevitalityy dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van www.divinevitalityy.nl.