Tags

, , , , , , , , , , , , ,

Gezonde crackers

crackers

Gezonde crackers

Nu bijna iedereen tegenwoordig minder brood eet, sinds het populaire boek ‘Broodbuik‘, zoeken we natuurlijk wel een vervanging. Een perfecte vervanging voor brood zijn crackers of rijstwafels, hieronder heb ik de meest gezonde crackers op een rijtje gezet. Zie je crackers in de winkel liggen en ben je benieuwd of het (redelijk) gezonde crackers zijn? Let dan voornamelijk op deze dingen als je het etiket leest.

1. Geen suiker toegevoegd
2. Zo puur en onbewerkt mogelijk dus liever speltmeel dan speltbloem
3. Zo min mogelijk e-nummers
4. Liever geen tarwe of maïs. De moderne tarwe bevat een stof waardoor de eetlust gestimuleerd wordt en veel mensen zijn tegenwoordig gluten intolerant. Maïs vanwege dat bijna alle maïs uit Amerika genetisch gemanipuleerd is.

Kortom; in het algemeen geldt hoe korter de ingrediëntenlijst, des te gezonder het is.

Lees ook even mijn artikel over etiketten lezen.

Boekweitcrackers (bio) 150gr €2,79 
productafbeelding
Ingrediënten; Boekweitmeel

Meergranen crackers (bio) 150gr €2,79
productafbeelding
Ingrediënten; Halfvol rijstmeel (59.5%), boekweitmeel (25%), gierstmeel (15%), zeezout.

Biobites lijnzaadcracker
biobites-lijnzaad-crackers

LIMA rijstwafels met boekweit 100gr €1,25 (bio) (Ekoplaza)
Rijstwafels met boekweit

In het boek Broodbuik wordt beschreven hoe tarwe maar ook rogge, triticale, kamut, gerst en bulgur genetisch verwant zijn aan elkaar en ze kunnen dus allemaal dezelfde nadelige eigenschappen op de hersenen hebben.
De gluten in tarwe worden in je maag afgebroken tot polypeptiden, die in staat zijn door de barrières tussen de bloedbaan en de hersenen heen te kunnen. In de hersenen binden ze zich aan exact dezelfde receptoren als die waar opium en morfine zich aan binden, met als gevolg een lichte ‘roes’ na het eten van deze granen.

Heb je niet zoveel met deze hypes of wil je het liever LOW budget houden kies dan voor een van deze crackers met zo min mogelijk toevoegingen. Al deze crackers bevatten geen suiker en e-nummers. Het artikel lees je hier.

PS. Als je helemaal geen brood meer eet zorg er dan voor dat je jodium via een andere bron binnenkrijgt.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Lees ook eens;
Waarom geen tarwe?
Gluten en tarwe een gevaar voor de gezondheid
Glycemische index uitleg
Fytinezuur in noten en zaden