Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Olijventapenade

olijventapenade

Olijventapenade recept

Deze gezonde olijventapenade is heerlijk voor op een zuurdesembroodje of op een speltcracker. Olijven zijn erg gezond en in de landen waar de olijf centraal staat in het dieet komen veel minder welvaartsziekten voor. In olijven zitten natuurlijke histamineblokkers waardoor allergische reacties kunnen uitblijven (bv. hooikoorts). Olijven hebben een ontstekingsremmende werking en zijn antibacterieel. Ook bevatten olijven ijzer en ze zorgen er voor dat plaque zich minder snel aan de vaatwanden hecht waardoor de kans op hart- en vaatziektes kleiner zou kunnen zijn.

Pijnboompitten zijn ook erg gezond ze bevatten per 100 gram wel 3/4x zoveel als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan mangaan, verder bevat het koper (147%), fosfor (82%), ijzer (69%), magnesium en zink (beide ongeveer 60%).  Pijnboompitten bevatten ook veel vitamine E wat onze cellen beschermd. Aangezien pijnboompitten veel ijzer bevatten is het ook een ideale vleesvervanger vooral voor mensen die vegetariër of veganist zijn.

Recept olijventapenade;

Groene olijven 300 gram
Pijnboompitten 100 gram
Basilicum
2 tot 4 eetlepels olijfolie

Doe alles in de keukenmachine/foodprocessor en mix het. Eet smakelijk 🙂

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Maak ook eens deze recepten;
vegan sushi
witlofsalade vegan
gezonde appel pindakaas sandwich