Tags

, , , , , , , ,

Als je net wilt beginnen met gezond eten dan heb je geen idee misschien waar je moet beginnen met producten vervangen omdat bijna alle kant-en-klare producten ongezond zijn. Er zijn ook betere keuzes bijvoorbeeld qua sausjes waar ik een stukje over heb geschreven, lees het hier. Maar dan nog is er soms een wereld van verschil tussen de producten die je in de supermarkt kunt kopen.
Het ene product heeft een waslijst met e-nummers en suiker en het andere is (bijna) zonder e-nummers en suikervrij. Ik ben van plan om ook nog een artikel te schrijven over hoe je een etiket het makkelijkst kunt lezen en gauw weet of het een redelijk gezonde keus is, maar nu eerst een aantal producten vergelijken waarbij de een erg ongezond is en de andere het beste alternatief om dit ongezonde product te vervangen.

Bakken en braden
Ongezond
bakkenbradenbakkenbradeningredienten

Helaas kopen nog heel veel mensen zulk soort flessen voor bakken en braden. Dit is echt een ongezonde keus als je zo de ingrediëntenlijst leest, plantaardige oliën oxideren boven een bepaalde temperatuur. Geoxideerde oliën zijn zeer slecht voor hart- en bloedvaten. Ook bevatten plantaardige oliën teveel omega 6 (in verhouding tot omega 3) wat de kans op ontstekingen vergroot. 3de ingrediënt is zout, wat eigenlijk altijd geraffineerd zout is en niet zeezout, keltisch zout of himalayazout dus ook geen goede keus. Verder zitten er in totaal 6 e-nummers in waarvan 3 smaakversterkers. Wil je je eten op smaak brengen kies dan gewoon voor een goede en gezonde saus, een bouillonblokje (van Your Organic Nature) of Tamari.

Bakken en braden
Gezondere keus
Kokosolie extra vierge
fotokokos
Kokosolie kan goed tegen verhitting omdat het verzadigd vet bevat, ook is kokosolie goed tegen schimmels en bacteriën. Wil je meer weten over kokosolie dan kan je hier een artikel over kokosolie lezen.

Bouillonblokjes
Ongezond
bouillonblokjes
In­gre­di­ën­ten: zout, plant­aar­dig vet, smaak­ver­ster­kers (E621, E627, E631), gist­ex­tract, 1% ge­droogd eek­hoorn­tjes­brood, aro­ma’s, lac­to­se, ge­droogde to­ma­ten.

Vooral de smaakversterkers zijn erg slecht, ze versterken de smaak en worden dus toegevoegd aan producten waar bijna geen suiker meer in zit om producten toch enigszins smaak te geven. MSG (E621) ontregelt je hormoonhuishouding en heeft ook invloed op je hersenen, onder andere op je verzadigingsgevoel en geeft je een hongergevoel. Daarom kunnen we dus niet een chipje eten maar heb je zin om direct de hele zak leeg te eten.

Let op; bouillonblokjes in de supermarkten bevatten eigenlijk altijd heel veel e-nummers, koop deze dus bij de natuurwinkel.

Bouillonblokjes
Gezondere keus
Your Organic Nature
groentebouilllon-zonder-gist

Jam
Ongezond
AH BASIC Extra jam aardbeien
Ingrediënten; Glu­co­se-fruc­to­se­stroop, aard­bei, sui­ker, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur),
ge­leer­mid­del (pec­ti­ne)

Glucose fructose stroop en suiker is beide zeer slecht, dit zijn de hoofdingrediënten van deze jam wat het tot een ongezonde keus maakt. Bijna alle jam bevat zeer veel suiker zelfs veel biologische varianten, lees dus altijd het etiket.

Jam
Gezondere keus
Fior di Frutta


Ingrediënten; Sinaasappel, Citroen, Mandarijn, Bergamot citroen, Pectine, Citroenzuur, Suikers uit appel

Bekijk hier Ongezond VS Gezonder deel 2
Bekijk hier Ongezond VS Gezonder deel 3