Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tips verstandig zonnen

tips-verstandig-zonnen

Tips verstandig zonnen

Gister was het fantastisch weer en vandaag, donderdag en vrijdag wordt het ook tussen de 25 en 30 graden. Het advies is dan ook bijna overal hetzelfde, smeer je goed in. Helaas is het niet zo simpel, de zon is niet ‘alleen maar ‘schadelijk”.
De zon is namelijk ook juist heel erg belangrijk voor onze gezondheid, tuurlijk is elke dag de hele dag liggen bakken in de zon niet goed. Met alles is namelijk dezelfde regel, TE is NOOIT goed. Er zijn wel een aantal regels die je kunt toepassen om verstandiger te zonnen maar ik zal je eerst uitleggen waarom de zon wel gezond kan zijn en niet perse alleen maar schadelijk.

Zonlicht en vitamine D

Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan onder invloed van zonlicht. In de huid wordt namelijk vitamine D gevormd door de zon (bron 1). Onder invloed van UV-B in zonlicht wordt het aangemaakt, maar dan moet je wel ongeveer tussen 11.00 en 15.00 buiten zijn en je huid moet onbedekt zijn. In een land als Nederland is de zonkracht vaak niet sterk genoeg bijvoorbeeld in de herfst en winter en dan is het dus verstandig om een vitamine D supplement te nemen. Het lichaam kan trouwens wel reserves opslaan van vitamine D in vetweefsel en bijvoorbeeld in de lever.

Het belang van vitamine D

Vitamine D is noodzakelijk voor veel functies zoals het behoud van sterke botten en een goed functionerend immuunsysteem. Vitamine D helpt o.a. om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Vitamine D is dus erg belangrijk om botontkalking te vertragen of te voorkomen. Er zijn onderzoeken gedaan naar het verband tussen kanker en vitamine D + calcium suppletie bij vrouwen na de menopauze.
Er kon een verband aangetoond worden dat de kans op kanker afnam bij voldoende vitamine D + calcium. Een kwartiertje of half uurtje buiten zijn tussen 11.00 en 15.00 (bij voldoende zonkracht) is voldoende voor een voorraadje vitamine D, daarna kan je je insmeren maar natuurlijk wel met een goede NATUURLIJKE zonnebrandcrème. Volgens een aantal bronnen zou vitamine D ook kunnen helpen tegen sombere buien in de winter (bron 2, bron 3) en een vitamine D gebrek kan de kans op chronische ziektes verergeren (bron 4) o.a. omdat vitamine D belangrijk is voor het immuunsysteem. Lees nog een onderzoek over het belang van vitamine D. Wil je meer weten? Lees dan ook eens dit boek; Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten.

Wat is er zo gevaarlijk aan de zon?

Door invloed van UV straling beschadigt onze huid en vormen zich vrije radicalen.
Vrije radicalen zijn in ons lichaam normaal en vormen zich o.a. ook bij de spijsvertering, dus door te eten vormen zich in ons lichaam ook vrije radicalen.
Dit is een normaal proces en om de schade van vrije radicalen te beperken zijn voldoende antioxidanten nodig. Bij een teveel aan vrije radicalen wordt er schade aangericht aan de cellen in ons lichaam, antioxidanten neutraliseren de vrije radicalen en komen o.a. voor in groente en fruit. (deel 2 van dit artikel komt morgen, dinsdag 4 augustus online). Let op; bij het smeren met zonnebrandcrème wordt de vitamine D aanmaak (voor een groot deel) geblokkeerd en de meeste zonnebrandcrèmes bevatten schadelijke ingrediënten. Ga dus altijd ook minstens 15 minuten naar buiten zonder in te smeren en gebruik altijd een NATUURLIJKE zonnebrandcrème.

Hoeveel vitamine D heb ik nodig?

Uit onderzoek in 2007 bleek dat tussen de 50% en 80% van de mensen een middelmatig tot ernstig tekort aan vitamine D hebben (Holick et al).
De veilige bovengrens is ongeveer 3 jaar geleden van 50 microgram (2000 IE) per dag verhoogd naar 100 microgram (4000 IE) per dag (bron 5). Er wordt aangeraden tussen de 10 microgram en 20 microgram extra vitamine D per dag in te nemen, afhankelijk van leeftijd / huidskleur / hoeveel zonlicht je op je (onbedekte) huid krijgt etc. (bron 6) Vitamine D wordt het beste opgenomen als er ook wat vet of olie aanwezig is, het is namelijk in vet oplosbaar.

Wanneer moet je extra vitamine D nemen?

– Als je weinig buiten komt (met onbedekte huid)
– Als je in een kouder land woont waar de zon weinig ‘zonkracht’ heeft
– Als je zwanger bent
– Kinderen tot een leeftijd van 4 jaar
– Als je een getinte / donkere huid hebt
– Vrouwen boven de 50 jaar
– Iedereen boven de 70 jaar
– Als je niet tussen 11.00 en 15.00 buiten komt
– Als je alleen buiten komt met een bedekte huid
(bron 7)

Veilig zonnen tips

Aangezien de zon schade toebrengt aan onze huid en we deze schade van de ‘vrije radicalen’ kunnen verminderen door voldoende antioxidanten is het dus belangrijk om voldoende antioxidanten binnen te krijgen. Ik zal hieronder de tips om veilig te zonnen benoemen.
– Tussen 11.00 en 15.00 tussen 15 min. en 30 min. onbedekt buiten in de zon zitten (voor aanmaak voldoende vit. D)
– De rest van de dag niet teveel in de zon zitten maar ook in de schaduw
– Natuurlijke zonnebrandcrème gebruiken
Natuurlijke zonnefactor

Supplementen

– Voldoende antioxidanten, bv een supplement astaxanthine (lees ook eens dit boek; Astaxanthine)
Vitamine D druppels
Voldoende plantaardige omega 3

Heb je te lang in de zon gelegen en ben je verbrand, probeer eens wat aloe vera op je huid te smeren.

Wat verder erg belangrijk is, sowieso met dit warme weer, is voldoende water drinken. Lees ook; tips om meer water te drinken.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Lees ook eens een van deze artikelen;
Vitaminesupplementen nuttig?
Magnesiumtekort symptomen
Magnesium badvlokken
Natuurlijke zonnefactor

Omega 3 (artikel nog niet beschikbaar)
Antioxidanten en vrije radicalen (artikel nog niet beschikbaar)