Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Waarom geen tarwe?

graan

Waarom geen tarwe?

Tarwe invloed op de hersenen

In het boek Broodbuik geschreven door William Davis wordt beschreven hoe tarwe maar ook rogge, triticale, kamut, gerst en bulgur genetisch verwant zijn aan elkaar en ze kunnen dus allemaal dezelfde nadelige eigenschappen op de hersenen hebben.
De gluten in tarwe worden in je maag afgebroken tot polypeptiden, die in staat zijn door de barrières tussen de bloedbaan en de hersenen heen te kunnen. In de hersenen binden ze zich aan exact dezelfde receptoren als die waar opium en morfine zich aan binden, met als gevolg een lichte ‘roes’ na het eten van deze granen.

Maar tarwe stond toch altijd bekend als gezond?

Het vroegere tarwe wat onze grootouders aten is niet te vergelijken met het tarwe wat wij tegenwoordig eten. De huidige tarwe is door genetische wetenschap gemaakt en bevat onder andere het naar verhouding nog nieuwe proteïne gliadine.

Gluten

In tarwe zitten meerdere eiwitten met hoofdzakelijk vier soorten eiwit: albumine, gliadine (prolamine), globuline en gluteline. Gluteline en prolamine komen we in hogere concentraties tegen in tarwe, terwijl albuminen en globuline overvloedig aanwezig zijn in bijvoorbeeld maïs en rijst. De meeste mensen reageren gevoeliger op tarwe dan op andere granen door de samenstelling van de gluten in tarwe.
Bij mensen die coeliakie (glutenintolerantie) hebben gaan de darmvlokken kapot als ze met gluten in aanraking komen, dit kan op den duur de darmwand beschadigen.

Waarom geen tarwe? – We eten al teveel tarwe

Ook al zouden we nog de gezonde variant van granen eten dan nog eten we veelste veel graan. Ons moderne Westerse voedingspatroon bevat gemiddeld 4 sneetjes brood per dag, vaak eten we brood als ontbijt en lunch en daarna eten we ’s avonds aardappels met groente en vlees. Heel vroeger aten we bijna alleen maar groente, fruit, noten en een beetje vlees/vis. Bovendien zit tarwe overal in van crackers tot muesli’s en eten we het vaak ook nog bij het avondeten als pasta. Het eten van tarwe is dus niet alleen ongezond omdat het genetisch gemanipuleerde tarwe is, ook is ons voedingspatroon zeer eenzijdig.

Fytinezuur
Granen bevatten ook nog eens fytinezuur wat de opname van mineralen beperkt.

suikerrrr

Tarwe = suiker?
De koolhydraten die in tarwe zitten worden zeer snel afgebroken en in het bloed opgenomen. Onze bloedsuikerspiegel stijgt hierdoor erg snel waardoor het lichaam insuline moet produceren om de bloedsuikerspiegel in stand te houden. Insuline zorgt er voor dat glucose wordt opgenomen door de cellen maar als er op dat moment geen glucose nodig is wordt het opgeslagen in lever en spieren en daarna als vet.

Pieken en dalen in bloedsuikerspiegel

Door het continu snel stijgen en dalen van de bloedsuikerspiegel worden de cellen steeds minder gevoelig voor insuline. Het gevolg hiervan is dat het lichaam steeds meer insuline moet aanmaken om dezelfde hoeveelheid bloedsuiker te reguleren.
Op den duur reageert je lichaam steeds slechter op insuline het gevolg hier van is dat insuline onvoldoende wordt aangemaakt, waardoor je teveel glucose in het bloed hebt.
Doordat de pancreas/alvleesklier niet meer goed functioneert ontstaat op den duur diabetes.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Meer lezen hierover? Lees dan;
Glycemische index uitleg
Gluten en tarwe; een gevaar voor de gezondheid?
Fytinezuur in noten en zaden