Tags

, , , , , , , , , , , , , , ,

Zoetstof ongezond

zoetstof-ongezond

Zoetstof ongezond

Light bevat geen of weinig calorieën, best gezond toch? Of gezonder dan suiker in elk geval volgens veel mensen… Maar is dat wel zo?
En hoe vaak heb je deze zin gezegd ‘Doe mij maar light, ik ben op dieet’, zittend op het terras denk je dat je een bewuste keuze maakt omdat je graag slank wilt zijn… Vooral als het bikini seizoen er straks weer aankomt. Gelukkig duurt het nog even voordat het zomer is dus skip die light drankjes en ook de gewone frisdrank.

Zoetstof ongezond – Maakt zoetstof ons dik?

Helaas word je niet alleen dik van zoetstoffen maar is het ook nog eens zeer schadelijk. Neem bijvoorbeeld aspartaam, een van de ergste zoetstoffen, die een schadelijke invloed heeft op ons zenuwstelsel. Het centrale zenuwstelsel raakt ontregelt en het kan je hersenen beschadigen. Inmiddels is er een lijst van meer dan 90 bijwerkingen bekend bij gebruik van aspartaam, variërend van duizeligheid tot depressiviteit.

Zoetstof ongezond – toename taille omvang

In een onderzoek van University of Texas Health Science Center zijn 10 jaar lang gegevens verzameld van bijna 500 mensen. Uit de onderzoeken bleek dat de mensen die 2 keer per dag of vaker light frisdrank consumeerden en toename van de taille omvang hadden van 500%. Ook de bloedsuikerspiegel stijgt door aspartaam razendsnel waardoor de kans op diabetes type 2 enorm toeneemt.
Harvard Medical School constateerde nierschade bij vrouwen die light dronken, wat niet werd geconstateerd bij gewone frisdrank.
Zelfs celschade kan door light frisdrank worden veroorzaakt omdat er vaak schimmelremmers gebruikt worden die niet bij frisdrank met suiker wordt gebruikt.
Deze stoffen natriumbenzoaat of kaliumbenzoaat kunnen niet alleen schade aan je DNA toebrengen maar kan ook astma, netelroos of allergieën veroorzaken.

Zoetstof ongezond – werking op hersenen en alvleesklier

De hersenen raken in de war van zoetstof want als de tong zoetheid proeft en het lichaam geen calorieën krijgt van suiker dan raakt het in de war, er treedt geen verzadiging op omdat er geen energie wordt geleverd. Het tekort aan energie wil het lichaam compenseren door meer trek te krijgen, als gevolg daarvan gaan mensen die light frisdrank drinken meer voedsel eten tijdens de maaltijden en kunnen zelfs onbewust gaan snaaien tussen de maaltijden door.
De alvleesklier scheid ook insuline af want de smaakpapillen proeven geen verschil tussen suiker en zoetstof. Omdat er geen suiker is gegeten haalt de insuline suikers uit de bloedsomloop waardoor je bloedsuikerspiegel daalt, de bloedsuikerspiegel moet niet te laag zijn dus er wordt een signaal afgegeven dat er dringend suikers nodig zijn waardoor je weer trek krijgt in eten. Conclusie; dit heeft dus niks te maken met discipline, je krijgt gewoon trek in eten als je zoetstoffen gebruikt. Zorg er voor dat je langzame koolhydraten binnenkrijgt en verminder je suikergebruik en zoetstoffen zoveel mogelijk.

Alternatieven voor suikers en zoetstoffen zijn; rauwe honing, ahornsiroop graad C, Mesquite, lucuma, vanille poeder, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, gedroogde vruchten (dadels, abrikozen, vijgen), groen stevia poeder of zelf je stevia plantje kweken.

Wil je op de hoogte blijven van mijn lekkere, gezonde recepten of informatie over gezond leven? Volg mij dan op facebook of meld je links aan de zijkant aan met je e-mail adres en ontvang een melding bij elke update van mijn site.

chanoe

Lees ook eens;
Suiker is vergif voor je lichaam
Suikervervangers slecht?
Gezonde zoetmiddelen
Gezonder eten in 4 stappen